Language Development

HomeGroepenLanguage Development

Taal is de meest ingewikkelde vorm van communicatie die we kennen, maar toch hebben kinderen het al onder de knie nog voor ze hun veters kunnen strikken. Ze leren de klanken van hun taal te imiteren, duizenden woorden aan betekenissen te koppelen, deze woorden te combineren tot lange en grammaticale zinnen, en ze leren deze zinnen te gebruiken om complexe boodschappen over de wereld, hun gedachten en gevoelens over te brengen. Hoe kinderen dit allemaal voor elkaar krijgen, wordt onderzocht door de onderzoekers van het Language Development Department (LaDD).

Hoe leren kinderen taal?

Wij bestuderen wat kinderen zeggen, wat ze begrijpen, en hoe ze leren van alles wat ze zien, horen en ruiken in de wereld. We ontwikkelen en testen zogeheten ‘modellen’ van taalverwerving die zich richten op de centrale vraag: Hoe gebruiken leermechanismen in kinderhersenen allerlei informatie uit hun leefomgeving bij het leren van taal?

Ondersteuning van onderzoek

Ons onderzoek wordt ondersteund door:

  • Een technisch innovatieteam, dat ons helpt betere ’tools’ (hulpmiddelen) te ontwikkelen voor onderzoek;
  • Het Language Archive team, dat een van de grootste collecties aan data van gesproken taal en gebarentaal in de wereld onderhoudt;
  • Een groot ondersteunend team, dat ons helpt onze studies uit te voeren in de labs die daar speciaal voor zijn gebouwd.

Onze afdeling is ook de thuisbasis voor de Learning through Processing research group, die wordt geleid door senior onderzoeker Evan Kidd.

Meer lezen?

Çetinçelik, M., Rowland, C. F., & Snijders, T. M. (2021). Do the eyes have it? A systematic review on the role of eye gaze in infant language development. Frontiers in Psychology, 11: 589096.

Donnelly, S., & Kidd, E. (2021). The longitudinal relationship between conversational turn-taking and vocabulary growth in early language development. Child Development. Advance online publication.

Von Holzen, K., & Bergmann, C. (2021). The development of infants’ responses to mispronunciations: A meta-analysis. Developmental Psychology, 57(1), 1-18.

Meedoen aan onderzoek!

Wilt u samen met uw kind meedoen aan wetenschappelijk onderzoek?

Meedoen

Heeft u een vraag?

Heeft u een vraag over een van deze onderwerpen? Laat het ons weten!

Neem contact op