Er worden meer dan 6000 talen gesproken op de wereld. Hoe krijgen kinderen het voor elkaar om taal te leren – welke taal dat ook is – ongeacht de familieomstandigheden en de sociale en culturele omgeving van het kind? Dit is de focus van dit onderzoeksthema. Hoe doen kinderen dit, en wat is het effect van verschillende talen en culturen op taalverwerving?
Taal leren in niet-westerse gemeenschappen
In een project dat wordt geleid door Marisa Casillas kijken we naar het effect van verschillende opvoedstijlen op de taal van kinderen. We bestuderen die effecten in twee niet-westerse gemeenschappen; een Maya-gemeenschap en een gemeenschap uit Papoea-Nieuw-Guinea. Ondanks de vele overeenkomsten tussen beide gemeenschappen, zijn hun opvattingen over hoe je tegen jonge kinderen praat enorm verschillend. Papoea ouders/verzorgers communiceren regelmatig één-op-één met hun baby’s, terwijl Maya ouders/verzorgers minder vaak met hun baby’s praten. Wij onderzoeken de invloeden van deze verschillende ervaringen op hoe kinderen naar taal luisteren, hoe kinderen taal leren, en hoe kinderen zelf met mensen in hun gemeenschap communiceren. Dit project is gefinancierd door NWO.
Meer lezen?
Bergelson, E., Casillas, M., Soderstrom, M., Seidl, A., Warlaumont, A. S., & Amatuni, A. (2019). What Do North American Babies Hear? A large-scale cross-corpus analysis. Developmental Science, 22(1): e12724.
Brown, P., & Casillas, M. (in press). Childrearing through social interaction on Rossel Island, PNG. In A. J. Fentiman, & M. Goody (Eds.), Esther Goody revisited: Exploring the legacy of an original inter-disciplinarian. New York, NY: Berghahn.
Casillas, M., Brown, P., & Levinson, S. C. (2020). Early language experience in a Tseltal Mayan village. Child Development, 91(5), 1819-1835.