Samenwerken kan heel handig zijn, want vele handen maken licht werk en vier ogen zien meer dan twee. Soms kan samenwerken ook moeilijk zijn, met name als je nog jong bent. Om goed te kunnen samenwerken, weten we, moet je namelijk ook kunnen plannen en vooruitkijken. En dat is zeker voor jonge kinderen best een uitdaging.
Leren plannen
Vanaf een jaar of drie zien we dat kinderen steeds beter worden in het plannen van hun eigen acties. Ze zien steeds beter in welke gevolgen hun acties hebben en leren ze daardoor beter te plannen. Wat we nog niet wisten, is of kinderen van die leeftijd ook tijdens het samenwerken kunnen plannen en vooruitkijken. Oftewel, kunnen ze hun acties afstemmen op de acties van de ander?
Samen of alleen?
Deze vraag onderzochten we binnen het BRC. Ruim 60 kinderen van drie jaar deden een spelletje waarbij ze ballen met verschillende kleuren in de juiste bakjes moesten doen. Om de opdracht in één keer goed te kunnen uitvoeren, was het belangrijk dat de kinderen van tevoren planden welke bal ze in welk bakje zouden doen. De kinderen speelden dit spelletje meerdere keren. De helft van de tijd speelden kinderen het spelletje alleen en de ander helft samen met een partner. En wat bleek? De kinderen waren beter in het spelletje (dus, plannen was makkelijker) wanneer ze alleen speelden dan wanneer ze moesten samenwerken.
Schijnbaar is het voor kinderen van 3 jaar nog moeilijk om hun eigen gedrag te plannen én tegelijkertijd rekening te houden met het gedrag van de ander.
Read more?
Gerson, S.A., Bekkering, H., & Hunnius, S. (2016). Social context influences advance planning in three-year-olds. Cognitive Development, 40, 120-131.