BabyBRAIN

HomeGroepenBabyBRAIN

Iedereen die vader of moeder wordt, is getuige van een van de grootste wonderen van het leven: Al lijken baby’s bij hun geboorte volstrekt hulpeloos, binnen amper een jaar zijn ze helemaal veranderd. De pasgeborene die eerder steeds maar een half uurtje wakker kon zijn, voordat zij weer uitgeput in slaap viel na een beetje om zich heen te hebben gekeken, is nu een levenslustig kind. Een peuter die rondwaggelt, dingen aanwijst, kiekeboe speelt, in adembenemend tempo nieuwe woordjes leert, giechelt en lacht, maar ook krijst van frustratie als zij niet krijgt wat ze wil. Hoe is dit mogelijk?

BabyBRAIN Onderzoek

In de BabyBRAIN groep proberen we een antwoord op deze vraag te vinden. Met behulp van geavanceerde onderzoeksmethoden, zoals het volgen van oogbewegingen of meten van hersenactiviteit, onderzoeken we welke mechanismen ten grondslag liggen aan de sociale en cognitieve ontwikkeling van baby’s. Zo bestuderen we bijvoorbeeld hoe baby’s hun omgeving verkennen en zo nieuwe dingen leren, of hoe ze leren van en in interactie met anderen. Ook willen we graag begrijpen wat er anders verloopt in de ontwikkeling van jonge kinderen die de diagnose autisme krijgen.

Optimale ontwikkeling

Uiteindelijk hebben wij als doel onze kennis te gebruiken voor het stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen en tevens een omgeving te scheppen waarin ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Meer lezen?

Hunnius , S. & van Elk, M. (2018). Het babybrein: Wat iedereen moet weten over de hersenontwikkeling van baby’s. Amsterdam: Prometheus.

Hunnius, S. (2021). Achtung Baby! Boeiende tijden in het onderzoek bij zuigelingen. De Psycholoog, 2021/1, 1-19.

Hunnius, S. & Meyer, M. (2020). (Eds.). New perspectives on early social-cognitive development [spec. iss.]. Progress in Brain Research, 254.

Meedoen aan onderzoek!

Wilt u samen met uw kind meedoen aan wetenschappelijk onderzoek?

Meedoen

Heeft u een vraag?

Heeft u een vraag over een van deze onderwerpen? Laat het ons weten!

Neem contact op