Jonge kinderen ontwikkelen zich met adembenemende snelheid. Pas geboren lijken ze volstrekt hulpeloos, maar nog geen jaar later zijn ze veranderd in blije, luidruchtige dreumesen die dolgraag kiekeboe spelen en hun eerste woordjes zeggen. Hoe is dat mogelijk? Wij onderzoeken hoe baby’s hun omgeving verkennen en hoe het kan dat ze in zulke korte tijd zoveel nieuwe dingen leren.
Nieuwsgierige baby’s
Onlangs hebben we ontdekt dat baby’s van een paar maanden oud al heel nieuwsgierig zijn en vooral naar prikkels kijken waar ze iets van kunnen opsteken1. Tegenwoordig zijn we bezig om de rol van nieuwsgierigheid – de drang om steeds iets nieuws te leren – voor de ontwikkeling van kinderen te onderzoeken. Naast de mechanismen en de hersenprocessen die ten grondslag liggen aan nieuwgierigheid, bestuderen we of kinderen van elkaar verschillen in hun mate van nieuwsgierigheid. In onze nieuwste studies willen we nog beter begrijpen hoe we nieuwsgierigheid en leren bij baby’s kunnen stimuleren.
Van elkaar leren
Ook willen we begrijpen hoe ouders en verzorgers erin slagen om hun baby’s op een speelse manier nieuwe dingen te leren en hun aandacht te richten op wat belangrijk is. Stelt u zich eens voor dat u een eenjarige moet leren hoe hij een nieuw speeltje moet gebruiken dat een ratelend geluid kan maken als het geschud wordt. Hoe zou u dat doen? Waarschijnlijk zou u het voordoen. Maar interessant genoeg zou u niet zomaar de beweging maken zoals u hem aan een andere volwassene zou laten zien. Als volwassenen iets aan een jong kind leren, passen ze namelijk hun bewegingen op een slimme manier aan. Ze herhalen hun demonstraties vaker, laten juist het spannende effect van de nieuw te leren handeling zien of maken soms grotere of langzamere bewegingen2,3. We kunnen dit soort aanpassingen nu exact registreren en meten hoe deze het leren van een nieuwe handeling door baby’s beïnvloeden. Dit zal ons helpen te begrijpen welke combinatie van signalen van een volwassene – en welke interactiepatronen tussen het kind en de volwassene – leiden tot optimaal leren.
Meer lezen?
- Poli, F., Serino, G., Mars, R. B., & Hunnius, S. (2020). Infants tailor their attention to maximize learning. Science advances, 6(39), eabb5053.
- van Schaik, J. E., Meyer, M., van Ham, C. R., & Hunnius, S. (2020). Motion tracking of parents’ infant‐versus adult‐directed actions reveals general and action‐specific modulations. Developmental science, 23(1), e12869.
- Schreiner, M. S., van Schaik, J. E., Sučević, J., Hunnius, S., & Meyer, M. (2020). Let’s talk action: Infant-directed speech facilitates infants’ action learning. Developmental Psychology, 56(9), 1623.