Doel van het onderzoek

HomeTaal in het Babybrein OnderzoekDoel van het onderzoek

Verschillen tussen kinderen 

Wanneer je naar de ontwikkeling van kinderen kijkt, wordt één ding al snel duidelijk: ieder kind leert op zijn eigen manier. Er zijn dan ook grote verschillen tussen de leeftijden waarop kinderen een nieuwe mijlpaal bereiken. Bijvoorbeeld zelf je lepel vasthouden, een toren bouwen of je eerste stapjes zetten. Ieder kind leert dit soort nieuwe vaardigheden op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Dat geldt ook voor het leren van je moedertaal. Waar sommige kinderen bijvoorbeeld hun eerste woordje zeggen wanneer ze ongeveer 1 jaar oud zijn, zullen andere kinderen dat misschien ergens rond hun 2e verjaardag doen. Maar hoe komt het nu dat er zulke grote verschillen zijn in de taalontwikkeling van kinderen? Wat zorgt ervoor dat het ene kind zijn moedertaal sneller leert dan het andere kind? En in hoeverre kunnen we die ontwikkeling al voorspellen wanneer een baby nog heel jong is?

Taal in ontwikkeling

Dat zijn de vragen waar Taal in het Babybrein zich mee bezighoudt. Door veel verschillende informatie te verzamelen, over een langere periode, proberen we een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de individuele taalontwikkeling van kinderen. Zo verzamelen we niet alleen informatie over wat uw kind kan zeggen en begrijpen (zoals met de Babbellijst en de CDI), maar kijken we ook naar wat er gebeurt in de hersenen van uw kind tijdens het luisteren naar taal. Dit doen we met behulp van EEG. Door het EEG-onderzoek zowel op 6 maanden, 9 maanden als 12 maanden te doen, kunnen we goed zien hoe de hersenprocessen van baby’s mogelijk veranderen in hun eerste levensjaar.

Omgeving en erfelijkheid 

Daarnaast zijn we benieuwd naar wat nog meer bepaalt hoe de taalontwikkeling van een kind verloopt. In hoeverre is de taalontwikkeling al vastgelegd bij de geboorte, en in hoeverre speelt de omgeving een rol? Om deze vragen te beantwoorden verzamelen we bij Taal in het Babybrein informatie over zowel de omgeving van het kind, als de taalvaardigheden van de ouder(s)/verzorger(s). Om een beeld te krijgen van de omgeving van uw kind vragen wij u de Gezinsvragenlijst in te vullen. Daarnaast gebruiken we de optionele geluidsopnames om meer te leren over wat uw kind zoal hoort en zegt op een dag. Om te onderzoeken in hoeverre taalvaardigheden erfelijk zijn, vragen we u als ouder(s)/verzorger(s) een Woordenschatlijst in te vullen.

Algemene ontwikkeling

Omdat kinderen zo verschillen in de manier waarop ze zich ontwikkelen, vinden we het ook belangrijk om aan het eind van het onderzoek de algemene ontwikkeling te meten. Met dit allerlaatste bezoek aan het lab is het plaatje compleet. We kunnen nu alle informatie samenbrengen van deze 1,5 jaar aan waardevolle stappen in de ontwikkeling van uw kind. Benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek? Houd deze website in de gaten voor updates over de eerste resultaten! 

Meedoen aan onderzoek!

Wilt u samen met uw kind meedoen aan wetenschappelijk onderzoek?

Meedoen

Heeft u een vraag?

Heeft u een vraag over een van deze onderwerpen? Laat het ons weten!

Neem contact op