Als je in de spiegel kijkt, dan zie je jezelf. Dat klinkt heel vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Jonge kinderen van 1.5 lijken zichzelf namelijk niet altijd te herkennen als ze in de spiegel kijken. Maar is dat wel echt zo, vroegen wij ons af. Kunnen jonge kinderen zichzelf echt niet herkennen als ze in de spiegel kijken of herkennen ze zichzelf wel, maar laten ze dit niet zien in hun gedrag?
Wie ben ik?
Wij zochten dit uit door met EEG te bekijken hoe de hersenen van jonge kinderen reageren bij het zien van zichzelf. De kinderen die meededen aan het onderzoek kregen foto’s te zien met daarop verschillende gezichten. Deze gezichten waren of van henzelf, van een ander kind, van hun ouder/verzorger of van een onbekende volwassene. De hersenen reageerden sterker op hun eigen gezicht dan op andermans gezicht. Dat betekent dat kinderen zichzelf herkennen!
Spiegeltje spiegeltje aan de wand
We deden ook de klassieke ‘spiegel-test’, waarbij kinderen een rode stip op hun neus kregen en daarna in de spiegel keken. Deze test wordt al jaren door onderzoekers gebruikt. Het idee is dat kinderen zichzelf herkennen wanneer ze hun naam zeggen, of hun neus aanraken bij het zien van hun eigen spiegelbeeld. Slechts de helft van de kinderen ‘slaagde’ voor de spiegeltest.
Kinderen weten meer dan ze laten zien
Het hersensignaal liet dus zien dat de kinderen zichzelf herkenden, zelfs als dat niet tot uiting kwam in hun gedrag (de spiegeltest). Kinderen lijken dus op deze leeftijd meer over zichzelf te weten dan ze in hun gedrag laten zien!
Meer lezen?
Stapel, J.C., van Wijk, I.C., Bekkering, H. & Hunnius, S. (2017). Eighteen-month-old infants show distinct electrophysiological responses to their own faces. Developmental Science, 20, e12437.