Waarom hersenactiviteit meten?
Omdat hele jonge kinderen nog niet in staat zijn om ons te vertellen wat er in hun hoofd omgaat, meten we hun hersenactiviteit. Wanneer een kind bijvoorbeeld naar een plaatje kijkt, naar taal luistert, maar ook wanneer hij/zij anderen observeert of zich ergens over verbaast, zijn er in de hersenactiviteit bepaalde patronen te ontdekken. Door deze patronen te analyseren krijgen we inzicht in de vroege cognitieve ontwikkeling.
Het meten van hersenactiviteit wordt in onderzoekscentra over de hele wereld gedaan om de ontwikkeling van kinderen te onderzoeken. Uiteraard zijn deze methoden kindvriendelijk en volledig veilig.
High-tech badmutsen
Eén van de methoden die in ons onderzoek gebruikt wordt, is het meten van hersenactiviteit met behulp van fNIRS (functional Near InfraRed Spectroscopy). Hiervoor krijgt het kind op het hoofd een speciaal soort high-tech muts met sensoren die het zuurstofgehalte van de verschillende hersengebieden van de baby kunnen meten. De sensoren sturen licht uit en meten hoeveel van dit licht gereflecteerd wordt door de verschillende hersengebieden. De hoeveelheid gereflecteerd licht hangt af van het zuurstofgehalte en kan ons zo iets vertellen over welke gebieden in de hersenen actief zijn.
Een andere methode om hersenactiviteit te meten is een EEG (electroencephalogram). Hiervoor wordt ook gebruik gemaakt van een speciaal soort high-tech badmuts, die de kleine elektrische golfjes kan oppikken die door de hersenen van het kind worden geproduceerd.
Meer lezen?
Hersenactiviteit meten bij baby’s is een hele uitdaging! Lees hier meer over in het artikel van Vox.