First language acquisition

HomeGroepenFirst language acquisition

De magie van moedertaal

Iedereen spreekt een moedertaal. Die moedertaal speelt een hoofdrol in ons leven, al zijn we ons daar zelden van bewust. Als je eenmaal je moedertaal beheerst, is het zo vanzelfsprekend dat je die taal spreekt en begrijpt. Toch weet niemand van ons hoe we onze moedertaal hebben geleerd. Het is voltrokken voor onze vroegste herinneringen. Dat maakt moedertaalverwerving zo bijzonder. In onze onderzoeksgroep onderzoeken we hoe we die taal ons eigen hebben gemaakt.

Hoe leren baby’s taal?

Wat leren baby’s van het luisteren naar taal? Hoe leren ze de klanken en woorden van hun moedertaal? En hoe slaan ze dat op in het mentale woordenboek in hun hoofd? Wat is de relatie tussen hun waarneming en hun eigen productie van taal? Zeggen kinderen ‘tikker’ voor ‘kikker’ omdat ze het niet goed horen, of is er iets anders aan de hand?

Wanneer taal leren niet vanzelf gaat…

De meeste kinderen verwerven hun moedertaal zonder al te veel problemen. Maar sommige kinderen hebben een taalontwikkelingsstoornis en hebben moeite met allerlei aspecten van taal. We willen graag begrijpen wat er precies gebeurt in het taalverwervingsproces van die kinderen, hoe het afwijkt en hoe deze kinderen geholpen kunnen worden. Daarvoor is recent het Radboud TOS-fonds opgericht door Kino Jansonius. Samen met Claartje Levelt (Leiden Universiteit) is Paula Fikkert verantwoordelijk voor het onderzoek van het TOS-fonds.

Kino Jansonius bij de opening van het TOS-fonds
Paula Fikkert bij de opening van het TOS-fonds

Spelenderwijs taal leren

Er zijn ook kinderen die een andere moedertaal hebben dan het Nederlands, maar ook Nederlands leren, bijvoorbeeld op een kinderdagverblijf (vroegvoorschoolse educatie) of school. Op basisschool de Bloemberg staat een taalspeelhuisje waarin kinderen spelenderwijs taal leren (zie video).

Meer lezen?

Interview met Paula Fikkert, hoofdonderzoeker First Language Aquisition

Tsuji, S., Fikkert, P., Yamane, N., & Mazuka, R. (2017). Language-general biases and language-specific experience contribute to phonological detail in toddlers’ word representations. Developmental Psychology, 52(3): 379-390.

Alphen  P. van, Brouwer, S., Davids, N., Dijkstra, E.  & Fikkert, P.(2021). Word recognition and word prediction in preschoolers with a Developmental Language Disorder: Evidence from eye-tracking. JSLHR. doi: 10.1044/2021_JSLHR-20-00227

Snijders, T. M., T. Benders, P. Fikkert (2020).  Infants segment words from songs – an EEG study. Brain Sci. 2020, 10(1), 39. 

Hahn, L, M. ten Buuren, T. Snijders & P. Fikkert (2020), Learning words in a second language through biking with child songs: The Noplica Energy Center. International Journal of Music in Early Childhood 15(1), 95–108.

Meedoen aan onderzoek!

Wilt u samen met uw kind meedoen aan wetenschappelijk onderzoek?

Meedoen

Heeft u een vraag?

Heeft u een vraag over een van deze onderwerpen? Laat het ons weten!

Neem contact op