Meer dan voorlezen
Veel kinderen vinden het hartstikke leuk om voorgelezen te worden. Ook ouders/verzorgers doen dit vaak met plezier. Lang niet altijd wordt het verhaal uit het boek precies verteld zoals het geschreven is. Ouders vertellen bij het voorlezen soms iets bij het verhaaltje dat er helemaal niet in staat, of stellen vragen over het verhaal aan hun kinderen.
Makkelijke en moeilijke verhaaltjes
Wij wilden weten of ouders dit meer of minder doen bij een ingewikkelder verhaal. We lieten ouders een makkelijk of een moeilijk verhaaltje voorlezen aan hun kind en telden hoe vaak de ouders iets zeiden dat niet in het verhaaltje voorkwam. Zo kwamen we erachter dat ouders vaker iets extra’s vertelden bij een ingewikkeld verhaal dan bij een makkelijk verhaal.
Gevolgen voor de taalontwikkeling
Die extraatjes waren ook vaak van ‘hogere kwaliteit’ bij een ingewikkeld verhaal: ze gebruikten bijvoorbeeld meer verschillende woorden. De onderzoekers vermoeden hierdoor dat het goed is voor de taalontwikkeling van kinderen als ze voorgelezen worden uit ingewikkelde boekjes. Zo is voorlezen dus veel meer dan alleen maar een verhaaltje vertellen!
Meer lezen?
Muhinyi, A., Hesketh, A., Stewart, A. J., & Rowland, C. F. (2020). Story choice matters for caregiver extra-textual talk during shared reading with preschoolers. Journal of child language, 47(3), 633-654.