Training voor kleuters met taalontwikkelingsstoornis

27 aug 2024

Waar is de muis?
Voorzetsels zoals in, op, boven, onder zijn belangrijk om zinnen goed te kunnen begrijpen. ‘De muis zit in de kast’ betekent natuurlijk iets anders dan ‘de muis zit onder de kast’. Een belangrijk verschil als je een muis zoekt!

Taalontwikkelingsstoornis
Bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) wordt taal in de hersenen minder goed verwerkt. Daardoor hebben zij moeite met het begrijpen en/of spreken van taal.

Training
Hoe gebruiken en begrijpen kleuters met TOS voorzetsels? Dit hebben wij onderzocht. Ook hebben we geprobeerd kleuters met TOS te trainen in het leren van voorzetsels. Hiervoor hebben we een speciale app ontwikkeld. Samen met een logopedist keken de kleuters met TOS naar een animatievideo waarin een beer en een muis verstoppertje speelden en waarin dus veel voorzetsels in werden gebruikt. Ook vroegen we kleuters met en zonder TOS een aantal plaatjes te beschrijven. Op de plaatjes hadden beer en muis telkens een andere verstopplek, bijvoorveeld onder de kast of achter de tafel. 

Boven of onder?
We vonden dat kleuters met TOS evenveel voorzetsels gebruikten als kinderen zonder TOS tijdens het beschrijven van de plaatjes. Dat lijkt goed nieuws, maar het bleek dat de kinderen met TOS de voorzetsels minder goed begrepen. Zo gebruikten ze vaker het verkeerde voorzetsel. Ze zeiden dan bijvoorbeeld “boven” in plaats van onder”. .

Een verhaal met open einde
Na de training met de animatievideo gebruikten kleuters met TOS méér voorzetsels, maar lijken ze de voorzetsels helaas nog niet beter te begrijpen. Om kinderen met TOS te helpen met voorzetsels zullen we onze training dus nog wat moeten aanpassen! Wordt vervolgd…

Meer lezen?