Onderzoek versus het echte leven
Wanneer wetenschappers onderzoeken hoe baby’s woorden leren, creëren ze vaak kunstmatige situaties: ze zetten de baby voor een computerscherm en laten hem of haar voorwerpen zien terwijl deze worden benoemd. Dit is natuurlijk niet hoe baby’s in het echt woorden leren! Het echte leven is een rommeltje.
“Wat betekent dat?“
In het dagelijks leven zien baby’s ontzettend veel voorwerpen en horen ze veel woorden door elkaar. Ze hebben de moeilijke taak om uit te vinden welk woord bij welk voorwerp hoort. Hoe doen ze dit? Waar letten baby’s op in alledaagse situaties?
Het perspectief van een kind
In een nieuw onderzoek lieten we 12 maanden oude baby’s naar scenes kijken die lijken op situaties waarin ze dagelijks nieuwe woorden leren. Wij maten tegelijkertijd hun oogbewegingen. We ontdekten dat, hoewel situaties vaak druk en rommelig zijn, baby’s slechts naar een paar voorwerpen tegelijk kijken. Waar ze naar kijken, hangt af van hoe opvallend een voorwerp is: als het dichtbij de baby is en middenin hun gezichtsveld, is de kans groot dat hij of zij ernaar kijkt. Dit zijn ideale leermomenten, omdat ze makkelijk een woord kunnen koppelen aan een voorwerp dat vanzelf hun aandacht trekt.
Thuis woorden leren
Wil je dat je je baby helpen nieuwe woorden te leren? Dit onderzoek laat zien dat je het leren van woorden kunt ondersteunen door het voorwerp extra op te laten vallen. Breng het voorwerp dichtbij je baby of laat hem/haar het zelf vasthouden, zodat het groot en centraal in beeld is. Wanneer je merkt dat je baby ernaar kijkt, benoem je het voorwerp. Zo maak je het leren van woorden leuk, natuurlijk én effectief!