Variatie in taalontwikkeling
De ene peuter babbelt erop los, de andere zegt nog niet zoveel. Er is veel variatie in hoe snel kinderen taal leren en dat is volkomen normaal. Maar soms willen we kinderen ondersteunen in hun taalontwikkeling, en dan moeten we wel weten hoe we dit het beste kunnen doen! Daarom proberen onderzoekers taalontwikkeling te voorspellen.
Gedeelde aandacht
Zo weten we uit jarenlang onderzoek dat gedeelde aandacht heel belangrijk is voor het leren van woorden. Wanneer ouder en kind bijvoorbeeld samen bezig zijn met een nieuw voorwerp, en de ouder het benoemt, kan het kind het woord makkelijk leren. Hoe meer ouder en kind aandacht hebben voor hetzelfde, hoe groter de woordenschat van het kind!
Naar hetzelfde kijken
Onderzoekers zijn het niet eens wat hier de bepalende factor is. Is het voldoende dat ouder en kind tegelijkertijd naar hetzelfde voorwerp kijken? Of gaat het om de hele sociale situatie, waarbij ouder en kind zich bewust zijn van elkaar en de ervaring delen?
Profiteren van rijke sociale interacties
Nieuw onderzoek laat zien dat beiden belangrijk zijn. Naar hetzelfde voorwerp kijken helpt bij het leren van nieuwe woorden, maar het gaat daarnaast ook om de sociale situatie eromheen. Het is de gezamenlijke interactie met het object dat de taalontwikkeling ondersteunt.
Kortom: kinderen profiteren van rijke sociale interacties. Door je als ouder bezig te houden met een voorwerp waar je kind aandacht voor heeft, er samen mee te spelen en erover te praten, help je je kind om nieuwe woorden te leren!