Voorspellen is een belangrijk onderdeel van gesprekken: Kinderen en volwassenen voorspellen continu welke woorden er zullen volgen. Deze voorspellingen vergelijken ze vervolgens met de werkelijkheid. Echter zijn onze voorspellingen niet altijd juist. Sommige theorieën zeggen dat verkeerde voorspellingen centraal staan bij het leren van taal. Klopt dat?
Verkeerde voorspellingen
Wij wilden weten of kinderen inderdaad meer leren van zinnen met een verrassende structuur dan van makkelijk voorspelbare zinnen: Als ze verrassende zinnen horen, is de kans groter dat ze een verkeerde voorspelling maken. En als deze verkeerde voorspellingen kinderen helpen om taal te leren, zouden deze verrassende zinnen moeten leiden tot meer leren.
Van fouten kun je leren!
Volwassenen en kinderen tussen de 5 en 6 jaar hoorden zinnen die een voorspelbare of verrassende structuur hadden. Wanneer kinderen én volwassenen zinnen hoorden met een verrassende structuur, gebruikten ze deze structuur vervolgens vaker zelf dan wanneer ze zinnen hoorden met een voorspelbare structuur. Ze leerden dus inderdaad meer van de verrassende zinnen.
Taalkennis updaten
Dit laat zien dat het maken van verkeerde voorspellingen cruciaal is: Hierdoor herzien kinderen hun kennis over taal en leren ze een taal steeds beter beheersen.
Meer lezen?
Fazekas, J., Jessop, A., Pine, J., & Rowland, C. (2020). Do children learn from their prediction mistakes? A registered report evaluating error-based theories of language acquisition. Royal Society Open Science, 7(11), 180877.