Hoewel het voor volwassenen veel moeite kost om een nieuwe taal te leren, kunnen kinderen dit ogenschijnlijk moeiteloos. Kinderen kunnen zelfs meerdere talen met gemak leren! Dit is niet zonder gevolgen: Onderzoek heeft aangetoond dat tweetalig opgroeien mogelijk voordelen heeft voor de cognitieve ontwikkeling.
Flexibele baby’s
Het eerste onderzoek dat sprak van mentale voordelen verscheen in 2009. Dit onderzoek suggereert dat baby’s van pas 7 maanden oud die tweetalig opgroeien mogelijk bijzonder flexibel zijn in hun denken en leren, omdat ze vanaf het beging leren schakelen tussen twee talen. Wij hebben dit onderzoek op precies dezelfde manier uitgevoerd – maar dan met een veel grotere groep kindjes, namelijk bijna 100 – om er zeker van te zijn dat die resultaten kloppen. Dit deden we samen met andere baby onderzoekscentra in Amsterdam, Leiden en Utrecht.
Oogbewegingen meten
We maten de oogbewegingen van baby’s terwijl zij twee witte vakken zagen op een computerscherm. Na geluid nummer 1 verscheen er in het linkervak een afbeelding, na geluid nummer 2 verscheen er in het rechtervak een afbeelding. Vervolgens veranderde de regel, en werd hetzelfde geluid ineens aan het andere vak gekoppeld. Op deze manier wilden we meten of de baby’s flexibel konden omschakelen naar een nieuwe regel.
Tegenstrijdige resultaten
Zowel één- als tweetalige baby’s konden leren welk geluid bij welk vakje hoorde. Het onderzoek uit 2009 toonde aan dat tweetalige baby’s deze nieuwe regel makkelijker konden leren, waarna ze concludeerden dat zij flexibeler waren dan eentalige baby’s. Verrassend genoeg vonden wij géén verschil tussen één- en tweetalige baby’s. Zijn baby’s die tweetalig opgroeien dus van vroegs af aan flexibeler? Dit onderzoek trekt die eerdere conclusie in twijfel. Eentalige baby’s waren in dit onderzoek net zo flexibel!
Meer lezen?
Spit, S., Geambașu, A., Renswoude, D. V., Blom, E., Fikkert, P., Hunnius, S., … & Levelt, C. C. (2023). Robustness of the cognitive gains in 7‐month‐old bilingual infants: A close multi‐center replication of Kovács and Mehler (2009). Developmental Science, e13377.