Als we met jonge kinderen praten, doen we dit vaak op een speciale manier. Anders dan wanneer we met volwassenen praten, spreken we met een hogere toonhoogte, meer variatie in toonhoogte, een minder ingewikkelde zinsbouw en meer herhalingen. Dit noemen we kindgerichte spraak. Heeft dit effect op de taalontwikkeling?
Meer aandacht
Ouders zijn soms bang dat kinderen van deze “babypraat” minder goed leren en dat dit zelfs bijdraagt aan een vertraagde taalontwikkeling. Maar uit onderzoek blijkt het tegendeel: Kindgerichte spraak kan kinderen helpen om bijvoorbeeld nieuwe woorden te herkennen en te leren! Bovendien trekt het de aandacht van baby’s en peuters.
Voorkeur voor babypraat
In een grootschalig onderzoek met bijna 2400 kinderen tussen de drie en 15 maanden in 16 (!) verschillende landen vonden wij dat kinderen overal ter wereld liever en langer naar kindgerichte spraak luisteren dan naar volwassen gerichte spraak. Deze voorkeur is sterker bij oudere kinderen – waarschijnlijk omdat ze al veel positieve ervaringen met kindgerichte spraak hebben opgedaan.
Meertalige kinderen
Ook kinderen die met meer dan één taal opgroeien, hebben een voorkeur voor kindgerichte spraak. In een onderzoek met zo’n 300 meertalige en bijna 400 eentalige baby’s tussen de zes en 15 maanden vonden wij dat beide groepen langer naar kindgerichte spraak luisterden dan naar volwassen gerichte spraak. Het liefst luisteren kinderen naar kindgerichte spraak in hun eigen moedertaal, maar ook kindgerichte spraak in een vreemde taal houdt hun aandacht langer vast.
“Babypraat” belemmert dus de taalontwikkeling niet. In tegendeel: de eigenschappen van kindgerichte spraak trekken de aandacht van de kleintjes en helpen met het leren van taal!
Meer lezen?
Byers-Heinlein, K., et al. (2021). A Multilab Study of Bilingual Infants: Exploring the Preference for Infant-Directed Speech. Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 4(1), 2515245920974622.
The ManyBabies Consortium (2020). Quantifying sources of variability in infancy research using the infant-directed speech preference. Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 30(1), 24-52. doi:10.1177/2515245919900809.