Lena Ackermann

Senior onderzoeker

Over mij

HomeBabyBRAINLena Ackermann

Hoe kunnen wij bruggen bouwen tussen wetenschap en praktijk? Ik ben in september 2020 bij het BRC begonnen als postdoc met een focus op outreach en wetenschapscommunicatie om deze vraag te beantwoorden. 

Bij het BRC doen onderzoekers geweldig werk om de mysteries van vroege ontwikkeling te ontrafelen. Mijn doel is om onze onderzoeksresultaten toegankelijk en begrijpelijk te maken voor verschillende doelgroepen: studenten, professionals en natuurlijk ouders. Ik ben betrokken bij een aantal outreach-activiteiten, waaronder de BRC Science Slam, een summer school, verschillende lezingen en evenementen, en het kindertaalfestival Kletskoppen. Ik beheer ook de twitteraccount van het BRC en bouw een netwerk op met partners uit de industrie en de praktijk.

Voor mijn baan bij het BRC promoveerde ik aan de Universiteit Göttingen in Duitsland. In mijn PhD deed ik onderzoek daarna waarom kinderen precies de woorden leren die ze leren: Sommige kinderen kunnen alle dieren in de dierentuin opnoemen, terwijl anderen graafmachines van bulldozers kunnen onderscheiden. Ik vond dat kinderen het best woorden leren als ze geïnteresseerd zijn in een ding. In mijn huidige baan kan ik mijn expertise in vroege (taal)ontwikkeling combineren met mijn passie voor communicatie en community.

Meer lezen?

Ackermann, L., Lo, C.H., Mani, N., & Mayor, J. (2020): Word learning from a tablet app: Toddlers perform better in a passive context. PLOS ONE, 15(12), e024051.

Ackermann, L., Hepach, R., & Mani, N. (2019): Children learn words easier when they are interested in the category to which the word belongs. Developmental Science, 23(3), e12915.

Mani, N., & Ackermann, L. (2018): Why do children learn the words they do? Child Development Perspectives, 12(4), 253-257.