Katja Stärk

Junior onderzoeker

Over mij

HomeLanguage DevelopmentKatja Stärk

Ik ben een PhD student van de afdeling Language Development van het Max Planck Instituut waar ik word begeleid door Rebecca Frost en Evan Kidd.

Als je iemand in een andere taal hoort spreken, merk je misschien dat het moeilijk is om te weten wanneer het ene woord eindigt en het volgende begint. En hoewel baby’s makkelijk nieuwe woorden lijken te leren, is dit ook voor hen moeilijker dan in eerste instantie lijkt! Ook zij moeten eerst de woorden leren identificeren voordat ze een betekenis aan het woord kunnen koppelen.

In het artikel hieronder heb ik onderzocht welke aanwijzingen kinderen helpen woorden te identificeren in een woordenstroom. Een van die aanwijzingen is statistisch leren. Statistisch leren is het vermogen van baby’s (maar ook kinderen, volwassenen en zelfs sommige dieren) om patronen in de omgeving te herkennen. Een patroon dat baby’s kunnen herkennen is bijvoorbeeld welke lettergrepen samen voorkomen. Mogelijk herkennen ze onbewust dat bepaalde lettergrepen vaak samen voorkomen en concluderen dat deze lettergrepen misschien samen een woord vormen. Op die manier leren kinderen hun eerste woorden!

Meer lezen?

Stärk, K., Kidd, E., & Frost, R. L. A. (2021). Word segmentation cues in German child-directed speech: A corpus analysis. Language and Speech. Advance online publication.