Julia Egger

Junior onderzoeker

Over mij

HomeLanguage DevelopmentJulia Egger

Ik ben een vierdejaars promovendus op de afdeling Taalontwikkeling op het Max Planck Instituut en word begeleid door Christina Bergmann en Caroline Rowland.

Ik ben gefascineerd door hoe kinderen schijnbaar moeiteloos hun eerste taal leren. Daarom concentreer ik me in mijn onderzoek op de groeiende woordenschat van jonge kinderen en op welke factoren hen kunnen helpen bij het opbouwen en uitbreiden van het aantal woorden dat ze begrijpen of zelfs al uiten. Welke impact heeft de manier waarop ouders met hun kind praten? En welke rol spelen de eigen capaciteiten van de kinderen, zoals hoe snel ze bekende woorden herkennen of hoeveel woorden ze al kennen?

Momenteel ben ik bezig met een onderzoek met baby's van 17 maanden, waarin we ze nieuwe woorden proberen te leren die Nederlands lijken, maar die we hebben verzonnen. Daarna observeren we hoe snel ze bekende woorden én de nieuwe verzonnen woorden herkennen. Ook vragen we de ouders om een vragenlijst in te vullen om te kijken welke woorden de baby's al begrijpen of zeggen. Met dit project willen we nagaan of baby's die bekende woorden snel herkennen ook makkelijker nieuwe woorden leren.

Meer lezen?

Egger, J., Rowland, C. F., & Bergmann, C. (2020). Improving the robustness of infant lexical processing speed measures. Behavior Research Methods, 52, 2188-2201.