Christina Bergmann

Senior onderzoeker

Over mij

HomeLanguage DevelopmentChristina Bergmann

Hoe beginnen baby’s woorden te leren? Dat is de hoofdvraag van mijn onderzoeksprogramma. Het lijkt kinderspel, maar wanneer we geconfronteerd worden met een taal die we niet begrijpen, snappen we enigszins welke problemen kinderen moeten ondervinden bij het leren van taal. Door sprekers van een andere taal alleen te observeren is het al moeilijk om woordgrenzen te vinden, laat staan om de betekenis van een woord te ontcijferen!

Misschien kom je me tegen in ons onderzoekscentrum waar ik bestudeer hoe verschillende dagelijkse ervaringen invloed hebben op het leren van baby’s. Dit leert ons waar kinderen aandacht aan geven, welke informatie ze opslaan en hoe ze leren. Ik gebruik verschillende methodes: zo meet ik de oogbewegingen van kinderen en volwassenen en observeer ik hen in interacties. Soms vraag ik ouders wat vragen te beantwoorden over het leven van hun kind.

Ook maak ik computationele modellen; hiermee kan ik simuleren hoe kinderen taal leren. Tot slot gebruik ik meta-wetenschappelijke methodes om al het bestaande bewijs samen te voegen. Het doel is om met al deze gegevens robuuste theorieën te ontwikkelen. Om diezelfde reden ben ik lid van het bestuur van ManyBabies, een internationaal netwerk van kinderonderzoekscentra dat eerdere invloedrijke onderzoeken in de ontwikkelingspsychologie repliceert en beoordeelt.   

Meer lezen?

Egger, J., Rowland, C. F., & Bergmann, C. (2020). Improving the robustness of infant lexical processing speed measures. Behavior research methods52(5), 2188-2201.

ManyBabies Consortium. (2020). Quantifying sources of variability in infancy research using the infant-directed-speech preference. Advances in Methods and Practices in Psychological Science3(1), 24-52.