Bonnie Brett

Senior Onderzoeker

Over mij

HomeDevelopmental PsychobiologyBonnie Brett

Ik ben geïnteresseerd in hoe de prenatale omgeving en familiaire omstandigheden invloed hebben op sociale, emotionele en academische uitkomsten; en hoe stress en gezondheid hiermee samenhangen.

Ik vind het prachtig om de fijne kneepjes van de relatie tussen ouder en kind te bestuderen en hoe zichtbare (bijv. sensitiviteit van de ouder) en onzichtbare factoren (bijv. biologische aspecten) de ontwikkeling van kinderen beïnvloeden. Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe vroege relaties kinderen kwetsbaar kunnen maken of juist kunnen beschermen tegen tegenslag in het latere leven. Ook vind ik het fantastisch om manieren te ontdekken om ouders te helpen groeien en om opvoedstrategieën te implementeren die de emotionele gezondheid en veiligheid van kinderen bevorderen.

Op dit moment onderzoek ik het effect van de ouder-kind relatie op de fysiologische ontwikkeling van het kind. Daarnaast ben ik bezig met vroege interventies die positieve uitkomsten in jonge kinderen bevorderen.

Meer lezen?

Cooijmans, K., Beijers, R., Brett, B. E., & de Weerth, C. (2021). Daily skin-to-skin contact in full-term infants and breastfeeding: Secondary outcomes from a randomized controlled trial. Maternal & child nutrition, e13241. Advance online publication. 

Brett, B. E., Koko, B. K., Doumbia, H., Koffi, F. K., Assa, S. E., Zahé, K., Faye-Ketté, H., Kati-Coulibaly, S., Kort, R., Sybesma, W., Reid, G., & de Weerth, C. (2021). Salivary biomarkers of stress and inflammation in first graders in Côte d'Ivoire: Effects of a probiotic food intervention. Psychoneuroendocrinology129, 105255. 

Brett, B. E., Stern, J. A., Gross, J. T., & Cassidy, J. (2020). Maternal Depressive Symptoms and Preschoolers' Helping, Sharing, and Comforting: The Moderating Role of Child Attachment. Journal of clinical child and adolescent psychology : the official journal for the Society of Clinical Child and Adolescent Psychology, American Psychological Association, Division 53, 1–14. Advance online publication.