Fantasierijk spelen en beter communiceren

29 sep 2022

Tijdens het spelen met speelgoed gebruiken kinderen vaak hun fantasie. Zo worden er bijvoorbeeld theekransjes gehouden met knuffels, of taarten gebakken in een pan. Deze manier van spelen wordt altijd gezien als stimulerend voor de ontwikkeling, maar we weten eigenlijk nog vrij weinig over de interacties tussen ouders en kinderen tijdens dit soort speelsessies.

𝐅𝐚𝐧𝐭𝐚đŦđĸ𝐞 𝐨𝐟 𝐟𝐮𝐧𝐜𝐭đĸ𝐨𝐧𝐞𝐞đĨ đŦ𝐩𝐞đĨ
Daarom hebben we gekeken naar hoe ouders en kinderen met elkaar praten tijdens een speelsessie. We hebben hiervoor 52 kinderen van twee jaar oud met hun ouder uitgenodigd om te komen spelen. De kinderen kregen twee verschillende sets speelgoed; ÊÊn om de fantasie te prikkelen (onder andere een pan en rode doek) en ÊÊn met een meer functioneel doel (onder andere een puzzel en muziekinstrument). Eerst speelden ze tien minuten met de ene set en daarna tien minuten met de andere set.

𝐕𝐞đĢđŦ𝐜𝐡đĸđĨđĨ𝐞𝐧𝐝𝐞 đĢ𝐨đĨđĨ𝐞𝐧
We zagen dat wanneer de kinderen en ouders met de fantasie set speelden, de kinderen vaker de leiding namen in de gesprekken. Ook waren ze betere luisteraars. Voor de ouders was dit precies andersom. Zij waren betere sprekers en luisteraars wanneer er gespeeld werd met het functionele speelgoed. Ouders namen dan vaak een meer opvoedende rol aan, terwijl ze tijdens het spelen met de fantasie set juist eerder een nieuwsgierig vriendje speelden.

𝐁𝐞𝐭𝐞đĢ𝐞 𝐜𝐨đĻđĻ𝐮𝐧đĸ𝐜𝐚𝐭đĸ𝐞
Het lijkt er dus op dat fantasierijk spelen de ontwikkeling van kinderen ondersteunt, omdat dit het communicatie succes van kinderen vergroot. Zij zijn namelijk betere luisteraars en sprekers als ze kunnen meedenken over de mogelijkheden van het speelgoed waarmee ze spelen. Laat die kinderlijke fantasie dus maar de vrije loop!

𝐌𝐞𝐞đĢ đĨ𝐞đŗ𝐞𝐧?
Creaghe, N., & Kidd, E. (2022). Symbolic play as a zone of proximal development: An analysis of informational exchange. Social Development.